آیا به آسمان نمینگرند که ما آن را چگونه بر افراشتیم (قرآن)

آیا به آسمان نمینگرند که ما آن را چگونه بر افراشتیم (قرآن)
نیروی گرانش در سیاهچاله ها بحدی قویست که همه چیز را بدرون خود میکشد حتی نور هم در دام این نیرو می افتد و نمیتواند از آن بگریزد

برابری زنان و مردان در قرآن

بسم الله
برابری زنان و مردان در قرآن کریم
برای دیدن سوال ها و جوابها اینجا کلیک کنید
نسا 1   4/1
يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام ان الله كان عليكم رقيبا (1)
اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى مونث آفريد و جفتش را از آن (مونث) آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏ كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است 1
همانگونه که در قبل اشاره شد انسانها در پیشگاه خداوند فارغ از جنسیت و رنگ پوست و وابستگی های قومی و قبیله ای با هم برابراند اما به دلیل حساسیت موضوع نوع جنسیت زن و مرد و اشاراتی که خداوند در آیات قرآن براساس احکامی که بر زنان ومردان حکم می نماید لازم دانستم که در این مورد ابتدا به آیاتی برای روشن شدن مسئله برابری زن و مرد توجه کنیم
آنگاه سوالاتی را که تا کنون در این مورد از دیدگاه افراد طرح شده و سپس نظریات و برداشت هایم  را با استناد به آیات قرآن خدمت عزیزان عرض کنم باید توجه داشت که باور های غلط در مورد جنس مونث امروز در قرن بیست یکم هنوز هم از بین نرفته و بسیاری از کسانی که خود را روشن فکر و دانشمند می دانند خود را از این باور غلط رها نکرده اند و هنوز هم وقتی به کسی می گویند بچه شما دختر به دنیا آمده آنقدر خوشحال نمی شود که به او بگویند بچه پسر است
بسیاری از خانواده های ایرانی کسانی را که فرزند پسر ندارند حتی اگر چندین دختر وجود داشته باشد( اجاق کور می نامند) یعنی دختران را جزو فرزند به حساب نمی آورند این باور زن ستیزی نه تنها در فرهنگ ما ایرانیها بلکه در تمام جوامع هنوز هم اعمال میشود در این فرهنگ غلط مرد بر زن برتری دارد و زن مورد تحقیر است به مثالهایی توجه کنید : برو مرد باش ، مردانه عمل کن ، مانند زنها نباش ، خاله زنک نشو ، از زن کمترم اگه فلان کارو نکنم و بسیاری از این دست که نشان از زن ستیز بودن دارد و  ضد فرامین خدا در قرآن است
نحل 58 و59       59و58/ 16
و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو كظيم 58يتوارى من القوم من سوء ما بشر به ايمسكه على هون ام يدسه في التراب الا ساء ما يحكمون (59)
هرگاه به يكى از آنها بشارت فرزند دختردهند ، صورتش ناراحتى سياه مى‏ شود; و به شدت خشمش را فرو می خورد 58 بخاطر بشارت بدى كه به او داده شده، از قوم و قبيله خود متوارى مى‏ گردد آيا او را با قبول ننگ نگهدارد، يادر خاك فرو بردش اگاه باشید بسیار بد حكم مى ‏كنند! (59)
سوال: ایا مردان بر زنان برتری دارند؟
ج با توجه به ایات قران کریم تمام انسانها در پیشگاه خدا برابرند
حجرات 13 49/13
يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم ان الله عليم خبير (13)
اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ ها و قبيله‏ ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد; (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست; خداوند دانا و آگاه است! (13)
نحل 97 16/97
من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة و لنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون (97)
هر كس كار شايسته‏ اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏ داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏ دادند، خواهيم داد. (97)
غافر 40 40/40
من عمل سيئة فلا يجزى الا مثلها و من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة يرزقون فيها بغير حساب (40)
هر كس بدى كند، جز بمانند آن كيفر داده نمى‏شود; ولى هر كس كار شايسته‏ اى انجام دهد -خواه مرد يا زن- در حالى كه مؤمن باشد آنها وارد بهشت مى ‏شوند و در آن روزى بى‏ حسابى به آنها داده خواهد شد. (40)
نجم 45 53/45
و انه خلق الزوجين الذكر و الانثى (45)
و اوست كه دو زوج نر و ماده را آفريد
شوری 49 42/49
لله ملك السماوات و الارض يخلق ما يشاء يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور (49)
مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين از آن خداست هر چه را بخواهد مى‏ آفريند به هر كس اراده كند دختر مى‏ بخشد و به هر كس بخواهد پسر،
ال عمران 195 3/195
فاستجاب لهم ربهم اني لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثى بعضكم من بعض.............
خداوند، درخواست آنها را پذيرفت (و فرمود:) من عمل هيچ عمل ‏كننده‏ اى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم کرد شما همنوعيد، و از جنس يكديگر ........
نسا 124 4/124
و من يعمل من الصالحات من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة و لا يظلمون نقيرا (124)
و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مى‏ شوند; و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. (124)
باید متذکر شد در هیچ کجای قران مردان بر زنان برتری ندارند
سوال: اگر چنین است سوره نسا ایه34 را چگونه ترجمه می کنید میگوید زنان سرکش را بزنید؟
ج:با ذکر ایه وبا توجه به ایات قران میگوییم ضرب معانی گوناگونی دارد وترجمه مترجمین را که به غلط ضرب را در اینجا به معنی زدن ترجمه کرده اند را غیر توحیدی و مخالف با سیاق آیات میدانم زیرا در هیچ کجای قرآن برای اطاعت دیگری از شما ویا از خدا امر به زدن نمیکند و ترجمه ضرب  در این ایه به معنی رها کردن یا صرف نظر کردن است
نسا 34 4/34
الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله و اللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن في المضاجع و اضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان الله كان عليا كبيرا (34)
مردان، تکیه گاه زنانند بدانچه خدا بعضى از مردان را نسبت به بعضى ديگراز مردان نعمت داده و بخاطر خرج هایی كه از اموالشان مى‏ كنند.(تامین مخارج زنان) و زنان شایسته، فروتنند،وانچه را باید محفوظ باشد، حفظ مى ‏كنند. و ( آن دسته از زنان را كه از سركشى و نافرمانی اشان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نماييد! و جدایشان سازید و اگر از شما پيروى كردند، راهى براى تعدى بر آنها نجوييد! قطعا" خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (34)
سوال : کلمه ضرب به معنی زدن است چطور می گوئید صرف نظرکردن یا جدا کردن؟
ج :با استناد به ایات قران کریم وفرهنگ لغت در زبان عرب که کلمه ضرب به معانی مختلف از جمله جدا کردن یا رها کردن بکار میرود مثلا (ضرب الدهر بیننا=روزگار بین ما جدایی انداخت )یا(ضرب بینی و بینه الایام = زمان بین من و او را جدا کرد)اما در قرآن هم ضرب به معانی مختلف آمده از جمله صرف نظرکردن و جدا کردن در زِِِِِِِِِِِیربخشی از این ایات را که ضرب معنی غیر از زدن دارد می اوریم
رعد 17   17/13  
انزل ‏من السماء ماء فسالت اودية بقدرها فاحتمل السيل زبدا رابيا و مما يوقدون عليه في النار ابتغاء حلية او متاع زبد مثله كذلك يضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث في الارض كذلك يضرب الله الامثال (17)
خداوند از آسمان آبى فرستاد; و از هر دره و رودخانه‏ اى به اندازه آنها سيلابى جارى شد; سپس سيل بر روى خود كفى حمل كرد; و از آنچه (در كوره ‏ها،) براى به دست آوردن زينت آلات يا وسايل زندگى، آتش روى آن روشن مى ‏كنند نيز كفهايى مانند آن به وجود مى‏ آيد -خداوند، حق و باطل را چنين جدا میکند اما كفها به بيرون پرتاب مى‏ شوند، ولى‏ آنچه به مردم سود مى ‏رساند ( آب يا فلز خالص ) در زمين مى‏ ماند; خداوند اينچنين مثالها را بیان میکند (17)
دقت در آیه فوق نشان میدهد که ترجمه های غلط که مترجمین با کپی کردن از یکدیگر چگونه قران را تحریف کرده و از مفاهیم و معانی اصیل توحیدی فاصله گرفته انددر این آیه ضرب دو بار تکرار شده که بار اول بمعنی جدا کردن حق از باطل است وبار دوم بیان کردن مثال هاست
زخرف  5    5/43ا فنضرب عنكم الذكر صفحا ان كنتم قوما مسرفين (5)
آيا صرف نظر میکنیم از  شما و در می گذریم از ذكر ( قرآن)  بخاطر اينكه قومى اسرافكاريد؟! (5)
در این ایه ضرب به معنی صرفنظر کردن است یا باز داشتن است
نسا 101 4/101
و اذا ضربتم في الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان يفتنكم الذين كفروا ان الكافرين كانوا لكم عدوا مبينا (101)
هنگامى كه سفر مى‏ كنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد اگر از فتنه كافران بترسيد زيرا كافران براى شما دشمن آشكارى هستند. (101)
اینجا ضرب به معنی مسافرت است
کهف 11 18/11
فضربنا على آذانهم في الكهف سنين عددا (11)
و پوشاندیم بر گوشهایشان در غار بشمار سالها
داستان اصحاب کهف است که ضرب به معنی حجاب و پوشش است
طه 77 20/77
و لقد اوحينا الى موسى ان اسر بعبادي فاضرب لهم طريقا في البحر يبسا لا تخاف دركا و لا تخشى (77)
وقطعا" به موسى وحى فرستاديم كه شبانه بنده هایم را با خود ببر وجستجو کن براى آنها راهى خشك در دريا  نه از دستگیر شدن بترس و نه از غرق شدن در دريا (77)
در اینجا هم ضرب به معنی یافتن و جستجوست . آیات مشابه این ایات باز هم در قران هست که فعل ضرب به معانی دیگر آمده و در کلام عرب نیز همینطور مانند ضرب الدهر بیننا = روزگار میان ما جدایی انداخت  ضرب بینی و بینه الایام روزگار میان من و او جدایی انداخت ضرب در فرهنگ لغات عرب به معانی گونا گونی آمده و ضرب فقط به معنی زدن نیست
هرگز در قران توصیه نمیشود کسی را با تنبیه وکتک به هدایت دعوت کرد
سوال:چرا زنان نشوز دارند اما مردان نشوز ندارند و آیا مردان مجاز به نا فرمانی هستند؟
برخلاف دیدگاه سنتی بلیل فهم غلط کلمه ی نشوز بر کرفته از احادیث مجعول که نشوز را فقط مخصوص زنان میدانند و آن را به عدم تمایل زن نسبت به پذیرش درخواست جنسی مرد میدانند قرآن نظر دیگری در این زمینه دارد در قران مردان هم نشوز دارند و در جواب این سوال میگویم
ج:ابدا" اینگونه نیست نشوز یعنی (خیانت به همسر)همانگونه که زن حق خیانت ندارد مرد هم این حق را ندارد در همین سوره نشوز مردان هم بیان شده
نسا 128 4/128
و ان امراة خافت من بعلها نشوزا او اعراضا فلا جناح عليهما ان يصلحا بينهما صلحا و الصلح خير و احضرت الانفس الشح و ان تحسنوا و تتقوا فان الله كان بما تعملون خبيرا (128)
و اگر زنى، از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند و صلح، بهتر است; اگر چه مردم بخل مى‏ ورزند. و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه سازيد خداوند به آنچه انجام مى ‏دهيد، آگاه است (128)
سوال : اگر زن ومرد برابرند چرا شهادت زن با مرد برابر نیست؟
ج : القائات و شبهات ذهنی و دو از واقعییت ما را به باورهای غلط میرساند در قران شهادت زن ومردفرق نداردو هر دو با هم برابر است خوب به شهادت های زیر در آیه دقت کنید
سوره نور ایه 6 الی 9 24/9
و الذين يرمون ازواجهم و لم يكن لهم شهداء الا انفسهم فشهادة احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقين (6) و الخامسة ان لعنت الله عليه ان كان من الكاذبين (7) و يدرؤا عنها العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن الكاذبين (8) و الخامسة ان غضب الله عليها ان كان من الصادقين (9)
كسانى كه همسران خود را (به عمل منافى عفت) متهم مى ‏كنند، و گواهانى جز خودشان ندارند، هر يك از آنها بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد كه از راستگويان است; (6)و در پنجمين بار بگويد كه لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد. (7) آن زن نيز مى ‏تواند كيفر (زنا) را از خود دور كند، به اين طريق كه چهار بار خدا را به شهادت طلبد كه آن مرد (در اين نسبتى كه به او مى ‏دهد) از دروغگويان است. (8) و بار پنجم بگويد كه غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگويان باشد. (9)
دقت کنید که اگر مردی به همسر خودش حتی اگر چنین چیزی رادیده باشد تهمت زنا بزند وچهارتن شاهد بر این ادعا نداشته باشد شهادت وی با شهادت زنش که این ماجرا را انکار میکند برابر است مرد چهار بار به خدا قسم میخورد که راست می گوید و بار پنجم میگوید لعنت خدا بر من اگر دروغ بگویم وصد ضربه شلاق از آن زن برداشته میشود اگر او هم به همین شکل و تعداد مانند مرد چهار باربه خدا قسم بخورد که آن مرد دروغ میگوید و بار پنجم بگوید لعنت خدا بر من اگر آن مرد راست بگوید و این یعنی برابر بودن شهادت مرد و زن در مسئله ای به این مهمی 
مائده 105 5/105
يا ايها الذين آمنوا شهادة بينكم اذا حضر احدكم الموت حين الوصية اثنان ذوا عدل منكم او آخران من غيركم ان انتم ضربتم في الارض فاصابتكم مصيبة الموت تحبسونهما من بعد الصلاة فيقسمان بالله ان ارتبتم لا نشتري به ثمنا و لو كان ذا قربى و لا نكتم شهادة الله انا اذا لمن الآثمين (106) فان عثر على انهما استحقا اثما فآخران يقومان مقامهما من الذين استحق عليهم الاوليان فيقسمان بالله لشهادتنا احق من شهادتهما و ما اعتدينا انا اذا لمن الظالمين (107)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، در موقع وصيت بايد از ميان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد(خواه زن باشد یا مرد) يا اگر مسافرت كرديد، و مصيبت مرگ شما فرا رسيد دو نفر از غير خودتان را به شهادت بطلبيد، (خواه زن باشد یا مرد)
و اگر به هنگام اداى شهادت، در صدق آنها شك كرديد، آنها را بعد از نماز نگاه مى ‏داريد تا سوگند ياد كنند كه: «ما حاضر نيستيم حق را به چيزى بفروشيم، هر چند در مورد خويشاوندان ما باشد! و شهادت الهى را كتمان نمى ‏كنيم، كه از گناهكاران خواهيم بود!» (106) و اگر اطلاعى حاصل شود كه آن دو، مرتكب گناهى شده‏ اند دو نفر از كسانى كه نسبت به ميت اولى هستند به جاى آنها قرار مى ‏گيرند و به خدا سوگند ياد مى ‏كنند كه: «گواهى ما، از گواهى آن دو، به حق نزديكتر است! و ما تجاوزى نكرده‏ ايم كه اگر چنين كرده باشيم، از ظالمان خواهيم بود!» (107)
طلاق/2 65/2
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر و من يتق الله يجعل له مخرجا (2)
و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شايسته‏ اى نگه داريد يا بطرز شايسته‏ اى از آنان جدا شويد; و دونفر عادل از خودتان را گواه گيريد(خواه زن باشد یا مرد) و شهادت را براى خدا برپا داريد; اين چيزى است كه مؤمنان به خدا و روز قيامت به آن اندرز داده مى‏ شوند! و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى ‏كند، (2)
سوال :در مورد آیه 282 سوره بقره چه میگویید
ج :با دقت دراین ایه در میابیم که در اینجا هم مقصود شهادت برابر یک زن ومرد است بسیاری از باورمندان به احادیث و منکران قرآن با تصوری غلط و عدم درک صحیح  این آیه از قرآن را دلیلی بر کج فهمی هاو درک ناصحیحشان از قرآن ذکر نموده و میگویند در این آیه شهادت زن نصف مرد است در حالیکه آیه هرگز چنین دستوری به ما نداده
بقره 282 2/282
يا ايها الذين آمنوا اذا تداينتم بدين الى اجل مسمى فاكتبوه و ليكتب بينكم كاتب بالعدل و لا ياب كاتب ان يكتب كما علمه الله فليكتب و ليملل الذي عليه الحق و ليتق الله ربه و لا يبخس منه شيئا فان كان الذي عليه الحق سفيها او ضعيفا او لا يستطيع ان يمل هو فليملل وليه بالعدل و استشهدوا شهيدين من رجالكم فان لم يكونا رجلين فرجل و امراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذكر احداهما الاخرى و لا ياب الشهداء اذا ما دعوا و لا تسئموا ان تكتبوه صغيرا او كبيرا الى اجله ذلكم اقسط عند الله و اقوم للشهادة و ادنى الا ترتابوا الا ان تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس عليكم جناح الا تكتبوها و اشهدوا اذا تبايعتم و لا يضار كاتب و لا شهيد و ان تفعلوا فانه فسوق بكم و اتقوا الله و يعلمكم الله و الله بكل شي‏ء عليم (282)

 ای کسانیکه ایمان آوردید وقتی که معامله نسیه میکنید که زمان آن معلوم است پس آن را بنویسید و باید میان شما نویسنده ای به عدالت بنویسد و نویسنده از نوشتن امتناع نکند همانگونه که به او خدا (نوشتن را) آموخت پس باید بنویسد. و باید دیکته کند کسی که حقی برا ی اوست و باید رعایت حدود خدا پروردگارش را بکند و چیزی رااز آن کم نگذارد و اگر کسی که برایش حقی متصور است سفیه بود یا ضعیف بود یا نمیتوانست که خودش دیکته کند پس باید سرپرستش به عدالت دیکته کند و باید شاهد بگیرد دو شاهد از مردان و اگر دو مرد نبودند پس یک مرد و دو زن از کسانی که راضی شوید از شاهدان که اگر منحرف شود یکی از آندو پس تذکر دهد دیگری و  امتناع نکنند شاهدان وقتیکه دعوت شدند و بستوه نیاید که بنویسندش کوچک را ویا بزرگ را تا زمان سر رسیدش آن برای شما عادلانه تر است نزد خدا و پایدارتر برای شهادت و نزدیکتر به آنچه شک نکنید مگر آنکه باشد معامله ای حاضرکه ردو بدل می کنیدش بین خودتان پس باکی نیست که ننویسیدش و گواه گیرید وقتی که خرید و فروش می کنید و ضرر نبیند نویسنده و نه شاهد و اگر انجامش دهید پس قطعآ آن نافرمانی است از شما و بپرهیزید از خدا و یاد میدهد به شما خدا و خدا به هر چیزی تواناست 282 

دراین ایه مقصود معاملات مدت دار است که فرد یا مدیون میشود(بدهکار)یا داین میگردد(طلبکار)بنا بر این پس از مدتی ممکن است اصل معامله فراموش گردد بخاطر همین هم خداوند میفرماید بنویسید بعلت اینکه زنان تحت فشار شدید بودند و پس از مدتی ممکن بود با تهدید و ارعاب وادار به شهادت غیر واقع شوند قران میگوید اگر یکی از ان دو شاهد بدرستی شهادت ندادو خلاف واقع گفت و بر این شهادت خلاف واقع خود اصرار ورزید  زن دیگر شهادت درست را بدرستی بیان کند و با اینکه زن است شهادتش مانند یک شاهد مرد پذیرفتنی است وجای تردید نیست حال سوال اینست که اگر مردشهادت درست نداد و دو زن شهادتشان کامل بود چه آیا شهادت دو زن پذیرفته میشود یانه ؟ من میگویم بله و با علم قاضی شهادت حتی یک زن هم پذیرفته میشود
معارج 33 70/33
و الذين هم بشهاداتهم قائمون (33)
و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده ‏اند(خواه زن باشند خواه مرد) 33
سوال: اگر زن ومرد برابرند چرا ارث زن نصف مرد است
ج: باید توجه داشت مسایل اقتصادی دلیل تفوق وبرتری نیست اگر اینگونه باشد بسیاری از مردان یا زنان بسته به اموالشان برتر از دیگرانند
ثانیا"اگر توجه کنیم که مردان در طول زندگی مشترک موظف به تامین مخارج زندگی هستند مانند هزینه(مسکن و خوراک وپوشاک)وغیر از اینها پرداخت توافقی مهریه که باید مرد بپردازد اگر نیک نظر کنیم در میابیم که مسئله ی ارث مسئله ی مادیست و به عدم برابری زن و مرد ارتباطی ندارد و اگر مسائل مالی ملاک باشد باید زنان را برتر از مردان دانست
ثالثا" این حکم همیشگی نیست وبعضی اوقات زن ومرد برابر ارث میبرند
نسا 11و12 4/11و12
يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين فان كن نساء فوق اثنتين فلهن ثلثا ما ترك و ان كانت واحدة فلها النصف و لابويه لكل واحد منهما السدس مما ترك ان كان له ولد فان لم يكن له ولد و ورثه ابواه فلامه الثلث فان كان له اخوة فلامه السدس من بعد وصية يوصي بها او دين آباؤكم و ابناؤكم لا تدرون ايهم اقرب لكم نفعا فريضة من الله ان الله كان عليما حكيما (11) و لكم نصف ما ترك ازواجكم ان لم يكن لهن ولد فان كان لهن ولد فلكم الربع مما تركن من بعد وصية يوصين بها او دين و لهن الربع مما تركتم ان لم يكن لكم ولد فان كان لكم ولد فلهن الثمن مما تركتم من بعد وصية توصون بها او دين و ان كان رجل يورث كلالة او امراة و له اخ او اخت فلكل واحد منهما السدس فان كانوا اكثر منذلك فهم شركاء في الثلث من بعد وصية يوصى بها او دين غير مضار وصية من الله و الله عليم حليم (12)

خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى ‏كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر دختر از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى يك ششم از ماترك است اين در صورتى است كه فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى ‏برد پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است 11 و نيمى از ميراث همسرانتان از آن شما است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند يك چهارم ماترك آنان از آن شماست پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ اند يا دینی و يك چهارم از ميراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشيد و اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم براى ميراث شما از ايشان خواهد بود پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ ايد يا د ينى [كه بايد استثنا شود] و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مى‏ برند كلاله باشد و براى او برادر يا خواهرى باشد پس براى هر يك از آن دو يك ششم [ماترك] است و اگر آنان بيش از اين باشند در يك سوم مشاركت دارند پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش شده يا د ينى كه زيانى نرساند اين است‏ سفارش خدا و خداست كه داناى بردبار است 12

با دقت در ایات فوق در میابیم در شرایطی برادر وخواهر وپدر ومادر ارث برابر میبرند واین دلیل برتری مرد یا زن نیست
سوال: چرا در قران میگوید زنان شما کشتزار های شما هستند ایا این توهین نیست
بقره 223 2/223
نساؤكم حرث لكم فاتوا حرثكم انى شئتم و قدموا لانفسكم و اتقوا الله و اعلموا انكم ملاقوه و بشر المؤمنين (223)
زنان شما كشتزار شما هستند(یا محل بذر افشانی شما هستند) پس از هر جا كه خواهيد به كشتزار خود درآييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را مژده ده 223
ج:بعضی از ناباوران چنین القا میکنند که این توهین است اماچون زنان زایش دارند ومانند زمین بارور میشوندوتولید نسل از همین خاصیت ناشی میشود در مقام تشبیه زنان را به زمینی بارور مثال میزند وابلهانه است که بگوییم این مطلب توهین به زنان است در ثانی در سوره بقره ایه 187
زنان را به لباس مردان تشبیه کرده و مردان را به لباس زنان تشبیه میکند اما هیچ کدام از اینها توهین نیست و برابری زن و مرد را به نمایش میگذارد . از این گونه تشبیهات در قران بسیار داریم (همینطور در انجیل و تورات)
بقره 187 2/187
احل لكم ليلة الصيام الرفث الى نسائكم هن لباس لكم و انتم لباس لهن.......
آميزش جنسى با همسرانتان، در شب روزهايى كه روزه مى‏ گيريد، حلال است. آنها لباس شما هستند; و شما لباس آنها......
ازواج
حال ایاتی دیگر را در جهت عدم تبعیض بین زن ومرد مرور میکنیم در بحث زوج
نسا 1 4/1يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام ان الله كان عليكم رقيبا (1)
ای مردم (حدود) پروردگارتان را رعایت کنید آنکسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان(که بر شما حرام شده اند) قطعا خدا نگهبان شماست(1)
اعراف 189 7/189
هو الذي خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها ليسكن اليها فلما تغشاها حملت حملا خفيفا فمرت به فلما اثقلت دعوا الله ربهما لئن آتيتنا صالحا لنكونن من الشاكرين (189)
اوست آن كس كه شما را از نفس واحدى(مونث) آفريد و جفت وى را از آن پديد آورد تا بدان آرام گيرد پس چون با او درآميخت باردار شد بارى سبك و با آن [بار سبك] گذرانيد و چون سنگين ‏بار شد خدا پروردگار خود را خواندند كه اگر به ما شايسته ای عطا كنى قطعا از سپاسگزاران خواهيم بود 189
دقت در ایات فوق ومشابه انها ما را به این باور میرساند که بر خلاف انچه تا کنون گفته شده که خلقت از مرد شروع شده و زن از مرد پدید امده تصوری غلط وباطل است واین ایات بروشنی میگوید همه از نفس واحده که کاملا" مونث است بوجود امده اند و این نفس مونث حتی درمردان هم وجود دارد(متشابهات خلقت)الله اکبر
نحل 72 16/72
و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفدة و رزقكم من الطيبات ا فبالباطل يؤمنون و بنعمت الله هم يكفرون (72)
و خدا براى شما(خواه زن باشید یا مرد) از خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى نهاد و از چيزهاى پاكيزه به شما روزى بخشيد آيا به باطل ايمان مى‏ آورند و به نعمت ‏خدا كفر مى ‏ورزند 72
روم 21 30/21
و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم مودة و رحمة ان في ذلك لآيات لقوم يتفكرون (21)
و از نشانه‏ هاى او اينكه از نوع خودتان (چه زن باشید وچه مرد)همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعا نشانه ‏هايى است 21
یس 36 36/36
سبحان الذي خلق الازواج كلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا يعلمون (36)
منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى ‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏ دانند! (36)
شوری 11 42/11
فاطر السماوات و الارض جعل لكم من انفسكم ازواجا و من الانعام ازواجا يذرؤكم فيه ليس كمثله شي‏ء و هو السميع البصير (11)
او آفريننده آسمانها و زمين است و از جنس شما(چه مرد باشید وچه زن)همسرانى براى شما قرار داد و جفتهايى از چهارپايان آفريد و شما را به اين وسيله زياد مى كند هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست! (11)
نجم 45 53/45
و انه خلق الزوجين الذكر و الانثى (45)
و اوست كه دو زوج نر و ماده را آفريد (45)
ذاریات 49 51/49
و من كل شي‏ء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون (49)
و از هر چيز دو جفت آفريديم شايد متذكر شويد! (49)
برای اهل تحقیق در صورت تمایل میتوانیم در هرزمینه ای ایات بیشتری فهرست کنیم جهت هر گونه نظر و سوالی با ما تماس بگیرید

والسلام   بنده خدا  7/9/1374






۲ نظر:

ناشناس گفت...

کاش در مورد حق طلاق هم نوشته بودید!!

سردار گفت...

ناشناس عزیز سلام
در قران ازدواج اجباری نیست اگر از قالبهای سنتی بیرون اییم میبینیم که حتی خدا به رسولش دستور میدهد که هر کدام از زنان را که نمی خواهند زن رسول باشند با خوبی و خوشی میتوانند که بروند
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحاً جَمِيلاً [الأحزاب : 28]اى پيامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى‏خواهيد بياييد با هديه‏اى شما را بهره‏مند سازم و شما را بطرز نيكويى رها سازم! (28)
و به مومنان هم همین توصیه میشودو در سوره بقره 231و232 میفرماید
و هنگامى كه زنان را طلاق داديد، و به آخرين روزهاى «عده‏» رسيدند، يا به طرز صحيحى آنها را نگاه داريد (و آشتى كنيد)، و يا به طرز پسنديده‏اى آنها را رها سازيد! و هيچ‏گاه به خاطر زيان رساندن و تعدى كردن، آنها را نگاه نداريد! و كسى كه چنين كند، به خويشتن ستم كرده است. (و با اين اعمال، و سوء استفاده از قوانين الهى،) آيات خدا را به استهزا نگيريد! و به ياد بياوريد نعمت خدا را بر خود، و كتاب آسمانى و علم و دانشى كه بر شما نازل كرده، و شما را با آن، پند مى‏دهد! و از خدا بپرهيزيد! و بدانيد خداوند از هر چيزى آگاه است (و از نيات كسانى كه از قوانين او، سوء استفاده مى‏كنند، با خبر است)! (231)و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و عده خود را به پايان رساندند، مانع آنها نشويد كه با همسران (سابق) خويش، ازدواج كنند! اگر در ميان آنان، به طرز پسنديده‏اى تراضى برقرار گردد. اين دستورى است كه تنها افرادى از شما، كه ايمان به خدا و روز قيامت دارند، از آن، پند مى‏گيرند (و به آن، عمل مى‏كنند). اين (دستور)، براى رشد (خانواده‏هاى)شما مؤثرتر، و براى شستن آلودگيها مفيدتر است; و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد. (232)