آیا به آسمان نمینگرند که ما آن را چگونه بر افراشتیم (قرآن)

آیا به آسمان نمینگرند که ما آن را چگونه بر افراشتیم (قرآن)
نیروی گرانش در سیاهچاله ها بحدی قویست که همه چیز را بدرون خود میکشد حتی نور هم در دام این نیرو می افتد و نمیتواند از آن بگریزد

10 - خلقت انسان ازدیدگاه قرآن چگونه است

یا ادم اشرف مخلوقات است ؟
آیا انسان خلیفه الله است ؟
آیا آدم ابوالبشر است ؟ و یا اولین انسان روی زمین است؟
خلقت انسان از دیدگاه قرآن چگونه است؟
کلیدهای فهم قران به تفکر و تعقل در آیات قرآن وابسته است . شاید در نگاه اول با توجه به پیش زمینه های ذهنی ما که نشآت گرفته از داستانها و افسانه هایی که برایمان نقل شده پاسخ ما به سوالات مطرح شده در بالامثبت باشد اما باید بدانیم که قران بر خلاف نظر ما مطالب را به گونه ای دیگر عنوان میکند و داستانهای قرآن با داستانهای ساختگی در ذهن ما متفاوت است و پاسخ قرآن به سوالات فوق منفی است
آیا آدم اشرف مخلوقات است ؟
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً [الإسراء : 70]
به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب هایی که در اختیارشان گذاشتیم] سوار کردیم، و به آنان از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم، وآنان را بر بسیاری از آفریده های خود فزونی دادیم.
 این آیه به ما میگوید که ما انسانها یا به عبارت قرآن فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقاتش فزونی و نعمت داده و نه بر تمام آنها موجودات بسیاری در هستی مانند ما انسانها هستند که دارای درک و فهم و شعور هستند و خدا را تسبیح میکنند و ما بر تمام این موجودات کرامت نداریم بلکه خدا میگوید فرزندان آدم را بر بسیاری از آنها کرامت دادیم

آیا آدم ابوالبشر است ؟ و یا اولین انسان روی زمین است؟
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ [البقرة : 30]
و هنگامی که پروردگارت به ملائکه گفت من در زمین جانشینی قرار میدهم  گفتند آیا در آن (زمین)  کسی را قرار میدهی که در آن فساد میکند و خون میریزد؟ در حالیکه ما تسبیح ستایش تو را میکنیم و تو را تقدیس میکنیم   (خدا ) گفت من میدانم آنچه را شما نمی دانید 30
نکته کلیدی در داستان خلقت آدم خدا میگوید من میخواهم جانشینی در زمین قرار دهم و فرشته ها میگویند آیا میخواهی در زمین  کسی را قرار دهی که در آن فساد و تباهی میکند و خونریزی براه می اندازد سوال اینست که فرشته ها از کجا میدانستند که انسان فساد و خونریزی میکند ؟
........ قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء .... [البقرة : 30]
......گفتند آیا کسی را در آن قرار میدهی که در آن فساد میکند وخونریزی میکند .......
دلایل دیگری که نشان میدهد ادم اولین انسان نیست و هنگام خلقت تنها نبوده
فرشته ها از کجا میدانستند که انسان در زمین فساد و تباهی میکند ؟
 سوال مهمی که ذهن من را به خود مشغول میکند اینست که  اگر آدم اولین انسان روی زمین است فرشته ها از کجا میدانستند که این موجود فساد و تباهی میکند و خونریزی براه می اندازد ؟ این نشان میدهد که فرشته ها زمینه ی قبلی راجع به انسان داشته اند یعنی انسانها یی قبل از ادم وجود داشته اند که فرشته ها آنها را دیده اند که فساد و خون ریزی میکردند در حالیکه داستانهای ما میگویند آدم اولین مخلوق انسانی است حالا باید بین افسانه های پدران و یا سخن خدا که داستان آدم را بگونه ای دیگر در قران تعریف میکند یکی را انتخاب کنیم و نکته دیگری که این مطلب را تقویت میکند ادامه ی داستان است که بعد از گناهی که آدم و زوجه اش در باغ از دستور خدا سرپیچی میکنند و ازدرخت میخورند تا اینجای داستان تمام ضمایر تثنیه است یعنی اشاره به دو نفر دارد آدم و زوجش اما از اینجا به بعد جمعی از انسانها مورد خطاب قرار میگیرند
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ [البقرة : 36]
 سپس شیطان از آن (دستور خدا) آندو (آدم وزوجش) را لغزانید و آندو را از آنچه در آن بودند بیرون کرد و فرود شوید (دست بردارید ) برای بعضی از شماست دشمنی کردن بر بعضی دیگر و برای شما در زمین قرار گاهی و بهره ای است تا هنگامی معین 36
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى [طه : 123]
گفت فرود شوید (دست بردارید) از آن همگی بعضی از شما دشمن بعضی دیگر هستید وهرگاه از جانب من هدایتی برای شما بیاید هر کس از هدایتم پیروی کند، نه گمراه می شود و نه به مشقت و رنج می افتد. 123
فقط در این آیه هبوط بصورت تثنیه است اما تمام ضمایر بعدی جمع هستند و به بیش از 3 نفر اشاره میکنند
این آیات که در 4 جای قران هم تکرار شده بروشنی به ما نشان میدهد که آدم و همسرش در بین جمع دیگری از انسانها زندگی میکردند و تفاوت آدم این بود که مانند دیگر انسانها از پدر و مادری متولد نشد و خداوند کالبد او را به شکل مجسمه ای تراشیدو سسپس بر او دمید و او جان گرفت که قرآن در مقابل کسانی که از تولد مسیح بدون داشتن پدر در شگفتی بودند آدم را مثال میزند که نه پدری داشت و نه مادری
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ [آل عمران : 59]
بطور قطع مثل عيسي نزد خدا مانند آدم است که او را از خاك آفريد سپس به او گفت بشو پس شد 59
آیه زیر دلیل دیگری است که آدم درمیان انسانهایی مانند خودش آفریده شد زیرا خدا تمام مردم را مخاطب قرار داده میگوید ابتدا شما را خلق کردیم و سپس شما را صورت دادیم و پس از آن به ملائکه گفتیم که به ادم سجده کند یعنی انسانها همه خلق شده بودند و صورتها و قیافه هایشان هم خلق شده بود و خدا به فرشته ها میگوید به ادم سجده کنید واین یعنی اینکه ادم تنمها نبوده و انسانهای دیگری هم بوده اند 
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ [الأعراف : 11]
و قطعآ شما را خلق کردیم   سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود

خلقت انسان از دیدگاه قرآن چگونه است؟
خلقت از یک موجود مونث (زن) در قرآن شروع میشود
دلیل دیگری که برای آفرینش انسان از قرآن میتوان بیان کرد و با دیدگاه های سنتی ما کاملآ متفاوت است  اینست که  خلقت در قران از  یک مونث (زن) شروع میشود وخدا زوج این زن را از خودش خلق میکند و از اندو نفر مردان و زنان بسیاری را در زمین پراکنده می سازد 
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً [النساء : 1]
ای مردم حدود پروردگارتان را رعایت کنید آنکسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان قطعا خدا نگهبان شماست (1)
ممکن است بگویید واژه ی نفس در تمام قرآن مونث آمده اما نکته اینجاست که چرا در بقیه موارد تمام ضمایر مونث است و این در حالیست که در هیچ کجای قرآن برای آدم ضمیر مونث به کار نرفته بنا بر این نفسی که در این ایه و آیات مشابه به کار رفته ربطی به آدم و زوجه اش ندارد

آیا آدم و همسرش در بهشت بودند؟
در افسانه های ما آنها در بهشت بودند و خدا انها را در بهشت افرید بعد از آنجا بیرونشان کرد  اما قران میگوید که آدم و همسرش در باغی در زمین ساکن میشوند..... إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً .... [البقرة : 30] من میخواهم که خلیفه ای در زمین قرار دهم
 انها در روی زمین و در باغی بودند و بعد از خوردن از درخت ممنوعه که گناهی بود و بر اثر لغزشهای شیطان مرتکب ان شده بودند در همان باغ ماندند
 وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ...... [البقرة : 35] و گفتیم ای ادم تو و همسرت در باغ ساکن شوید
و خدا گفت همگی تان دست بردارید از نافرمانی کردن خدا و توبه کنید
آیا آدم خلیفه الله یعنی جانشین خدا روی زمین است ؟
افسانه های ما جوابشان به این پرسش مثبت است و میگویند ادم جانشین خدا در روی زمین است اما در قران خلیفه به معنی جانشین بصورت نکره امده در سوره ی بقره آیه 30 وقتی خدا به به ملائکه میگوید من میخواهم که خلیفه ای (جانشینی) در زمین قرار دهم باید توجه داشت که این خلیفه نکره است و معرفه نیست یعنی اگر این خلیفه ( آدم) جانشین خدا بود و خدا میخواست بگوید که این موجود جانشین من است باید آن خلیفه را با اسم الله معرفه میکرد و میگفت <<<< انی جاعل فی الارض خلیفه الله >>>>
اگربرای فهم کلمه ی خلیفه به واژه های قرانی درآیات جستجو کنیم در میابیم که خلیفه یا همان جانشین در قرآن غیر از ادم برای بقیه ی انسانها هم بکار رفته و منظور از   خلیفه فی الارض یعنی جانشینانی برای انسانهایی که قبلآ در زمین بوده اند و نه جانشینان خدا در روی زمین به آیات زیر و کلمه ی خلیفه در انها دقت کنید
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ.... [صـ : 26]
[و گفتیم:] ای داود! همانا تو را در زمین جانشین قرار دادیم .......26
وَاذكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْكُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [الأعراف : 69]
آيا تعجب كرديد كه بر مردى از خودتان تذكارى از جانب پروردگارتان آمده تا شما را هشدار دهد؟ و به ياد آوريد زمانى را كه خدا شما را از پس قوم نوح جانشين آنان كرد، و در آفرينش بر توانايى شما افزود، پس نعمت‌هاى خدا را ياد كنيد شايد رستگار شويد69
وَاذْكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الأَرْضِ.............. [الأعراف : 74]
و ياد آوريد هنگامى را كه از پس قوم عاد شما را جانشين آنان كرد، و در اين سرزمين جايتان داد كه در دشت‌هاى آن كاخ‌ها مى‌سازيد و از كوه‌ها خانه‌هايى مى‌تراشيد. پس نعمت‌هاى خدا را به ياد آوريد و در اين سرزمين سر به فساد برنداريد 74
ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ [يونس : 14]
آن‌گاه شما را پس از آنان در زمين جانشين كرديم تا بنگريم چگونه عمل مى‌كنيد 14
فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلاَئِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِينَ [يونس : 73]

اما او را تكذيب كردند و ما او و كسانى را كه در كشتى با او بودند نجات داديم و آنها را جانشينانی كرديم و كسانى را كه آيات ما را تكذيب كردند غرق نموديم. پس بنگر كه عاقبت بيم داده شدگان چسان شد
در قرآن آیات دیگری راجع به خلیفه هست که فکر کنم همین قدر برای فهم کلمه کافی باشد که منظور از خلیفه در قران چیست و برای اینکه بفهمیم ما خلیفه و جانشین خدا در روی زمین نیستیم >>> سبحان الله عما یصفون <<<


در هیچ کجای قرآن نامی از حوا و هابیل و قابیل برده نمیشود
نکته ی دیگر ی که افسانه های ما با قران همخوانی ندارد اینست  که در هیچ کجای قرآن نامی از حوا برده نمیشود اما ما مرتب به جای زوجه ی آدم نام حوا را بکار میبریم و از فرزندان ادم هم اسمی در قرآن وجود ندارد اما ما آنها را بنام هابیل و قابیل میشناسیم ومرتب در داستانها نام آنها را بر زبان میرانیم قرآن فقط از فرزندان ادم یاد میکند اما نامی از انها در قران نیست
آیا آدم و همسرش در باغ عریان بودند ؟
نکته ی دیگری که در ادامه ی داستان آدم و همسرش که در باغ زندگی میکردند عریان بودن آنهاست که در داستانهای ما آنها در باغ عریان بودند اما قران بازهم دیدگاه ما را به چالش میکشد و میگوید که آدم و همسرش در آن مکان برهنه نبودند
إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى [طه : 118]
قطعاً برای تو [در این باغ موقعیتی است که] است که نه گرسنه شوی و نه برهنه گردی.
بنا بر این داستان عریان بودن آدم و همسرش  از دید قران نفی میشود
پس داستان برگها در سوره ی اعراف  22 و طه 121 چیست ؟ اگر انها لخت و عریان نبودند
فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ [الأعراف : 22]
پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون از آن درخت چشيدند، زشتى‌هاشان بر آنان آشكار شد و بر آن شدند كه با برگ‌هاى بهشت، خويشتن را بپوشانند، و پروردگارشان آنها را ندا داد: مگر شما را از آن درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه شيطان دشمن آشكار شماست
در این ایه بروشنی میبینیم که آدم و زوجش وقتی مرتکب کار بدی میشوند بدی و زشتی کارشان که از فرمان خدا سرپیچی کرده بودند برایشان آشکار میشود و شروه میکنند در پشت برگهای باغ مخفی شدن زیرا گناه موجب فرار انسان است از همان گناه تا رها و خلاص شود حتی انسانها گاهی گناهی را که خود مرتکب شده اند بگردن دیگری می اندازند تا خودشان خلاص شوند و آدم و زوجه اش دقیقآ همین کار را میکردند و خود را در میان برگهای درخت مخفی کرده بودند به گمان اینکه شاید خدا انها را نبیند اما پروردگار آنها را صدا میکند و میگوید آیا شما را از این درختتان نهی نکردم ؟ بنا بر این مخفی شدن آدم و زوجه اش در پشت برگهای باغ پنهان شدن و نوعی شرمساری از عملی بوده که برخلاف دستور خدا انجام داده بودند نه بدلیل عریان بودن انها امیدوارم که ما انسانها همانگونه که خدا از ما میخواهد با تفکر و تعقل در آیات حقایق را آنگونه که هست و خدا میگوید باور کنیم و نه آنطوری که برایمان ساخته اند و ما آنها را بدون هیچ دلیل و مدرکی باور کرده ایم
                                                                 بنده خدا

خلقت بشر از دیدگاه قران ترانسفورمیسم یا فیکسیسم ؟




پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 86
اندیشه مندان خرد ورز دو نظریه در باره ی خلقت انسان مطرح است نظریه ی ترانسفورمیسم که معتقد به تکامل انواع و خلقت تدریجی است و دو نظریه ی فیکسیسم و یا خلقت یک باره انسان با تدبر و تفکر در آیات قران کریم بفرمایید که انسان به یک باره خلق شده ؟ و یا بدنبال تکامل انواع به این محدوده از رشد رسیده ؟
پاسخ : برای رسیدن به جواب این سوال باید آیات قرانی بسیاری را باید از نظر گذراند و بررسی کرد که در این مقاله ی کوچک نمی گنجد و امیدوارم بتوانم دریافتهایم از قران را بگونه ای بیان کنم که قابل فهم باشد تنها چیزی که از بررسی آیات برای من مسجل شده اینست که قران هرگز نگفته که ما به یک باره و ناگهانی انسان را خلق کرده ایم و نظریه ی تدریجی و تکاملی با دیدگاه قران موافق است برای اینکه بیشتر بدانیم بدون اینکه دچار تطویل مطلب هم نشوم و موجز و خلاصه بگویم به سه گروه از ایات اشاره میکنم  آیاتی که در باره ی انسان سخن می گویند و آیاتی که در باره ی بشر حرف می زنند و ایاتی که آدم را معرفی می کنند که یک اسم خاص است برای اینکه مطلب خواننده را خسته نکند برخی از این آیات را در پایان مقاله مینویسم
قبل از اینکه وارد بحث اصلی شوم بگویم که به باور من که در شکل گیری تمام موجودات زنده اعم از جن و انس و ملائکه و روح که در قران نام انها برده شده آب نقش حیاتی دارد زیرا قران وقتی از شکل گیری اسمانها و زمین سخن می گوید بروشنی می گوید که همه چیز را از آب زنده کردیم و این یک اصل تکاملی است که قران بیان میکند >>  ..........مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ [الأنبياء : 30] ............ و بوسیله ی آب هر چیز را زنده کردیم آیا ایمان نمی آورند ؟﴿۳۰
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ [الأنبياء : 30] آیا کسانی که کافر شدند نمی بینند که آسمانها و زمین بسته بودند و ما آنها را باز کردیم ؟ و بوسیله ی آب هر چیز را زنده کردیم آیا ایمان نمی آورند ؟
<< از این آیه نتیجه می گیرم که زندگی به هر شکلی و نوعی که تصور کنیم برای زنده شدن و زنده ماندن به آب نیاز دارد حتی ملائکه و روح و جن را که در قران آمده را مستثنی نمی کنم و آنها نیز برای زنده شدن و زندگی کردن به آب نیاز دارند این قانون و سنت خدا در هستی است
در قران آدم یک اسم خاص است مانند ابلیس به این اسمها اسم علم می گویند(اسم خاص) آدم و ابلیس هر کدام به یک موجود بخصوص اشاره میکنند  بنا بر این ما می بینیم که این اسمها هرگز جمع بسته نمیشوند
انسان در قرآن یک اسم عام است مانند شیطان که  به گونه ای از موجودات اشاره می کند
و بشر نیز به گونه ای از موجودات اشاره می کند مانند ملک و جن و با توجه به شکل آیات بشر شکل تکامل یافته ی انسان است
>>>  وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ [الروم : 20]  و از آیات خداست که شما را از دل خاک خلق کرد و آنگاه شما بشری هستید که منتشر میشوید ﴿۲۰﴾ کلمه ی >> ثم << در آیه نشان میدهد که از خاک بوجود آمدن شکل ابتدایی و پس از آن بشکل تکامل یافته تر یعنی بشر است
در این آیه >> ثم << به مدتی از زمان اشاره می کند که میگذرد و سپس انسان در یک پروسه ی تکاملی به بشر تبدیل  میشود در حالیکه در مورد انسان این مطلب موجود نیست و بدون ثم می گوید خلق الانسان من طین انسان را از گل آفریدو یا آیه ای که می گوید ما ابتدا شما را خلق کردیم و سپس به شما صورت دادیم و پس از آن به ملائکه گفتیم که به ادم سجده کنید این آیه به روشنی نشان میدهد که آدم در میان گونه ای از بشر مانند خودش بوجود آمده به آیات زیر توجه کنید که خلقت انسان را که به تدریج اتفاق افتاده و مراحل مختلف تکاملی را بیان می کند توجه کنید
دستور خدا سجده ی ملائکه بر آدم بود و نه بر انسان و نه بر تمام مردم
حال به شکل تکامل یافته ی انسان که بشر است توجه کنید شیطان بر آدم که حالا دیگر بشر است سجده نمی کند و به خلقت او که از جنس خاک بوده اشاره میکند و آدم را تحقیر می کند البته باید دقت کنید که خدا به ملائکه دستور داده که بر آدم که اکنون تکامل یافته و بشر است سجده کنند و نه به انسان و سایر مردم سجده ی ملایکه فقط برای ادم بود و نه بر نوع بشر همانگونه که روح نیز فقط در آدم دمیده شد برای انکه جان بگیرد و نه به تمام بشر به آیات زیر دقت کنید که خدا فرمان سجده بر آدم را می دهد
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 28]  و وقتی که پروردگارت به ملائکه گفت : من بشری را از مخلوطی از گل سیاه گندیده (لجن) خلق میکنم  ﴿۲۸
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 33] گفت شایسته من نیست که بر بشری سجده کنم که او را مخلوطی از گل سیاه گندیده افریده ای﴿۳۳﴾ شیطان در هیچ کجا نمیگوید من بر انسان سجده نمی کنم بلکه می گوید من به آدم که حالا از جنس بشر است سجده نمی کنم و برای تحقیر آدم یاد آوری میکند که جنس آدم از چه بوده
در قرآن پیامبر هرگز نمی گوید من مانند شما انسان هستم و یا نمی گوید من مانند شما آدم هستم بلکه میگوید مانند شما بشر هستم از همین می توان نتیجه گرفت که بشر شکل تکامل یافته ی انسان است به آیه ی زیر دقت کنید که آیات مشابه آن در قران بازهم هست
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً [الكهف : 110]  بگو من بشری مانند شما هستم به من وحی میشود که خدای شما خدای واحد است و هر کس که به ملاقات پروردگارش امیدوار است پس باید عمل کند عملی شایسته و به عبادت پروردگارش احدی را شریک نکند﴿۱۱۰


چرا برخی بر نظریه ی فیکسیسم  (fixism)  اصرار می ورزند؟
دلیل این را میشود در افسانه هایی که به غلط در باره ی آدم و زوجه اش از طریق نیاکان برایمان نقل شده و ما آنها را بدون دلیل باور کرده ایم جستجو کرد . اینکه ادم اولین بشر در روی زمین بود یک دیدگاه غلطی است که بر اساس تصورات ذهنی و خیالات شکل گرفته و با اموزه های قران هم خوانی ندارد زیرا در قران آدم اولین بشر خلق شده در روی زمین نیست و خداوند در میان موجوداتی هم نوع خود آدم او را خلق میکند یعنی مجسمه ی او را با گل درست می کند و سپس میگوید بشو و میشود نامش را آدم میگذارد
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ [الأعراف : 11]  و البته شما را خلق کردیم   سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود﴿١۱﴾>>> این آیه بروشنی نشان میدهد قبل از آدم انسانهای دیگری وجود داشتند و خدا آدم را در میان انها آفریده و به فرشته ها گفته بر آدم سجده کنید زیرا اول می گوید شما را آفریدیم و پس از آن شما را صورت دادیم و پس از آنکه شما را آفریدیم و صورت دادیم و بشکل بشر در آمدید به فرشته ها گفتیم به آدم سجده کنید تکامل انسان و بصورت بشر در آمدن او در این آیه بخوبی روشن است زیرا ابلیس بر آدم که بشر است سجده نکرد و نه به انسان
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ [البقرة : 30] و هنگامی که پروردگارت به ملائکه گفت من در زمین جانشینی قرار میدهم  گفتند آیا قرار میدهی در آن (زمین)  کسی را که در آن فساد می کند و خون میریزد؟ در حالیکه ما تسبیح ستایش تو را میکنیم و تو را تقدیس میکنیم   (خدا ) گفت من میدانم آنچه را شما نمی دانید *﴿۳۰ سوال در این آیه اینست که ملائکه از کجا میدانستند که بشر خونریزی و فساد میکند اگر آدم اولین مخلوق بشری بود انها نباید چنین مطلبی را می دانستند مگر آنکه قبل از آدم باید انسانهایی وجود داشته باشند
و آیه ی دیگری که باید به آن توجه کرد در زیر برایتان می نویسم
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ [آل عمران : 59]  بطور قطع مثل عيسی نزد خدا مانند آدم است که او را از خاك آفريد سپس به او گفت بشو پس شد ﴿۵۹ 

 مثال عیسی در قرآن مانند آدم است که خدا او را بدون داشتن پدر و مادری از خاک آفرید و به او گفت بشو و شد مثال عیسی که در میان قوم بنی اسراییل و در میان هم نوعان خود بر انگیخته شد نیز مانند آدم است زیرا او نیز مانند هم نوعان خود بر انگیخته شد
دومین مطلبی که ما را در خلقت آدم به انحراف میبرد اختلاف نظر ما با قران در باره ی خلقت ادم بعنوان اولین بشر است زیرادر قرآن خلقت از یک جنس مونث آغاز می شود و نه از یک مرد
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً [النساء : 1] ای مردم ! حدود پروردگارتان را رعایت کنید آنکسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان (که بر شما حرام شده اند) قطعا خدا نگهبان شماست  ﴿۱ 
سومین انحراف ما که با قران دچار اختلاف میشویم اینست که میگوییم ادم در بهشت بود ولی در قران آدم در زمین خلق میشود و نه در بهشت و در میان انسانهای مانند خودش خلق میشود یعنی قبل از آدم انسانهای دیگری نیز بودند و آدم میان هم نوعان خود خلق می شود
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ [البقرة : 30] و هنگامی که پروردگارت به ملائکه گفت من در زمین جانشینی قرار میدهم  گفتند آیا قرار میدهی در آن (زمین)  کسی را که در آن فساد می کند و خون میریزد؟ در حالیکه ما تسبیح ستایش تو را میکنیم و تو را تقدیس میکنیم   (خدا ) گفت من میدانم آنچه را شما نمی دانید *﴿۳۰ خداوند در این آیه بصورت واضح می گوید که آدم بر روی زمین قرار داده شد و نه در بهشت
برای بررسی بیشتر این موارد به مقاله ی خلقت انسان از دیدگاه قران در لینک رجوع کنید      http://www.quranmoslems.blogspot.co.uk/2010/01/blog-post_9004.html

چنین باور های غلطی که نه مبنای علمی دارند و نه مبنای ایدئولوژیک و عقیدتی ما را آماده میسازد تا باور کنیم که خلقت انسان به یکباره بوده در حالی که هیچ کجای قران به خلقت یک باره ی انسان اشاره ای نشده فقط آدم است که خدا کالبد او را بشکل بشر از گل میسازد و می گوید موجود بشو و می شود که حتی آدم نیز به یکباره خلق نشده و کلمه ی سویته و پس از آن نفخ روح مراحل تدریجی خلقت ادم را نیز بیان می کند >>> فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ [الحجر : 29]  پس هر گاه درستش کردم و در او از روحم دمیدم آنگاه بر او سجده کنید ﴿۲۹

و این باور های غلط و متناقض است که ما را وادار میکند تا سوالهایی را که راجع به آدم و همسرش تعریف شده را با نادرستی جواب دهیم که فرزندان آدم ناچار بودند با یکدیگر ازدواج کنند و توجیه می کنیم که ازدواج با محرمات در زمان آدم آزاد بوده و منعی برای ازدواج با محرمات وجود نداشته و قوانینی را که نمی دانیم به خدا نسبت می دهیم غافل از آنکه خدا می گوید سنت و قوانین و احکام خدا تغییر ناپذیر است
............ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلاً [فاطر : 43].................. هرگز برای سنت خدا تبدیلی نخواهی یافت و هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت ﴿۴۳
ترانسفورمیسم (تکامل انواع)transformism 
 طبق نظریه ی ترانسفورمیسم موجودات ابتدایی اولیه مانند باکتری ها و آمیب ها و گیاهان ابتدایی مانند جلبکها و خزه ها ابتدا در آب بوجود آمدند و یافته های دانشمندان زیست شناس می گویند که حیات زمینی شکل تکامل یافته ی موجودات زنده ی ساده ای بودند که در آب شکل گرفتند و حیات ابتدا از آب شروع شد و سپس از آب به خشکی آمد و همه میدانیم مخلوط آب و خاک همان گلی است که در آیات متعدی در قران از آن سخن رانده میشود اگر نیک بنگریم در بعضی از آیات قران به آن اشاره میشود
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ [الأنبياء : 30] آیا کسانی که کافر شدند نمی بینند که آسمانها و زمین بسته بودند و ما آنها را باز کردیم ؟ و بوسیله ی آب هر چیز را زنده کردیم آیا ایمان نمی آورند ؟
موتاسیون و یا اصل جهش در موجودات
یکی از اساسی ترین اصول نظریه ی ترانسفورمیسم اصل جهش  است که دانشمندان متوجه این قانون شده اند باید درک کنیم که جهش و تکامل موجودات یکی از قوانین موجود و مکتوب خداوند در هستی است و بر مبنای تدبیر خداوند عمل می کند و جهت دارند و سمت و سوی مشخصی را دنبال می کنند یعنی موتاسیون یا جهش بر مبنای قوانین خدا طراحی شده اند و شکل گرفته اند . قران مراحل سیر تکامل انسان و جهش های صورت گرفته در گونه های جانداران  در این پروسه ی تکاملی را در آیاتی اینگونه بیان میکند که برای اختصار به دوقسمت از آیات اکتفا می کنم
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ [المؤمنون : 12] ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ [المؤمنون : 13] ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ [المؤمنون : 14]  و البته ما انسان را از چکیده ای از گل خلق کردیم  ﴿۱۲ سپس بصورت نطفه ای در مکانی آرام قرارش دادیم ﴿۱۳  سپس نطفه را بصورت خونی گردشی خلق کردیم و خون در گردش را بصورت گوشت خلق کردیم و گوشت را بصورت استخوان خلق کردیم و استخوانها را با گوشت پوشاندیم سپس آن را خلقتی دیگر پدید آوردیم و مبارک باد بر خدا بهترین آفریننده ها﴿۱۴﴾<<< در آیات فوق سیر تکاملی انسان که ابتدا از چکیده ای از گل بوجود آمد و سپس نطفه (تک سلولی های معلق در آب ) خون در گردش ( تقسیم سلولی) گوشت (نرم تنان) استخوان (مهره داران) و خلقتی دیگر (تکامل انواع) این کلمات خود بخود پشت سر هم قرار نگرفته اند و خدای مدبر برای قابلیت فهم ما قرآن را با حساب  و اندازه نوشته دقت در آیاتی مانند آیه ی فوق خلقت تدریجی و تکاملی انسان را تا مرحله ی بشر شدن را برای ما بیان میکند
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ [الحج : 5] ای مردم اگر شما از بر انگیخته شدن در شک هستید ما شما را از خاک خلق کردیم سپس از خون سپس از گوشت نرم شده و غیر نرم شده (استخوان) تا برای شما بیان کنیم و آنچه را که میخواهیم در رحمها شکل میدهیم تا سر رسیدی معین سپس شما را بصورت طفلی بیرون می آوریم سپس تا به نیرومندی تان برسید و از شما کسیست که میرانده می شود و از شما کسی است که بسوی عمر پست تر  باز گردانده می شود تا اینکه نداند بعد از دانستن (آنچه که در دوران جوانی میدانست) چیزی را و زمین را خشک و مرده می بینی و وقتی بر آن آب را نازل میکنیم به حرکت در می آید و پرورده میشود و از هر نوع گیاه خرم و زیبایی میرویاند﴿٥
در تمام آیات قران زندگی همه ی موجودات از آب و خاک آغاز میشود و چرخه ی هستی و زنجیره های غذایی جانداران (اکو سیستم  ecosistem) شکل میگیرد گیاهان و جانوران همگی وجودشان به آب و خاک است که صد البته دارای منابعی هستندکه لازمه ی زندگی و حیات است

برخی در تصورات باطل خویش چنین تصور می کنند که با شناخت قوانین خدا در هستی باید خدا را نفی کنند و بعضی نا آگاهانه بجای آنکه تصورات غلط این افراد در مورد خدا را رد کنند به مقابله با قوانین خدا بر می خیزند و در مقابل انها موضع می گیرند هر دو گروه در اشتباهند مشکلی که وجود دارد اینست که بی خدایان می خواهند تمام یافته های علمی را که فقط شناخت قوانین خداوند است مصادره کرده و به نام خود تمام کنند تا بی خدایی را بنام علم ترویج کنند این در حالیست که واژه ی علم و مشتقات ان در قرآن 854 بار تکرار شده
در دیدگاه خدا باوری هر اتفاقی که در جهان بوقوع می پیوندد بر اساس قوانین خداست یعنی شما اگر برای زنده ماندن آب و غذا می خورید بر اساس قوانین خداست و اگر بدن شما غذا را هضم می کند و یا اگر گردش خون شما در رگهایتان جریان دارد و حتی مرگ همگی بر اساس قوانین خدا در هستی ایجاد شده یک مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل میشود بر اساس قوانین خداست ما حالا این را فهمیده ایم و نامش را علم می گذاریم اما میلیونها سال پیش نیز همین قانون بر مولکول اب حاکم بوده است اما دانش ما نسبت به این قوانین خدا تازه شکل گرفته و اگر بشر در زمان موسی و عیسی دانش امروز را در باره ی  نیروی برق و استفاده از کامپیوتر را داشت در همان زمان میتوانستند از این امکانات امروزی استفاده کنند و ما نیز نا دانسته های زیادی داریم که امروزه وجود دارند اما مادانش و آگاهی کافی برای شناخت ان قوانین را نداریم
متاسفانه برخی هنوز نیاموخته اند که علم شناخت قوانین خداوند در هستی است  و با درک نادرست خود با شناخت برخی از نادانسته ها خدا را نفی می کنند و بعضی دیگر نادانسته بنام خدا به مقابله با دانش می پردازند به مقابله با دانش می پردازند تا اوهام و خرافات خود را جایگزین دین خدا سازند
میدانم که بحث به این مهمی در این مقاله ی کوچک را نمی توان براحتی جمع کرد اما در ادامه  برای تفکرکردن از جانب  اهل خرد سوالی را طرح میکنم ابتدا به آیه توجه کنید و سپس به سوالات جواب دهید
إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الأَكْمَهَ وَالأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ [المائدة : 110] وقتی كه خدا گفت ای عيسی پسر مريم ياد كن نعمتم را بر تو و بر مادرت وقتی كه تو را به روح القدس قدرت دادم با مردم در گهواره ودر پيری حرف می زنی و وقتی كه به تو كتاب و حكمت و تورات و انجيل را ياد دادم و وقتی كه از گِل با اجازه من مانند قيافه پرنده خلق می كردی سپس در آن می دميدی و با اجازه من پرنده ای می شد و ديوانه يا كور و پير را با اجازه من درمان می كردی و وقتی كه با اجازه من مرده ها را خارج میکردی و وقتی كه (گزند) بنی اسرائيل را از تو بازداشتم وقتی كه بسوی آنها با دلايل روشن آمدی سپس گفتند كسانی كه از آنها ناباور شدند اين غیراز جادويی روشن نيست ﴿۱۱۰ 
به نظر شما  چرا خدا به عیسی اجازه می دهد که از گل مجسمه ی پرنده ها را بسازد ودر آنها بدمد و آنها را زنده کند ؟
1 -  آیا این زنده شدن مانند زنده شدن آدم نیست؟
2 -  آیا تمام موجودات زمین از خاک بوجود نیامده اند و بازگشت آنها نیز مانند ما به خاک نیست ؟ ا
3 - گر چنین است آیا آنها نیز میتوانند در زنجیره ی تکاملی انسان جا بگیرند ؟
4 - آیا خدا از باز گویی این مطالب برای ما پیامی دارد که می خواهد ان را درک کنیم ؟ از تفکر در آیات خدا نهراسید زیرا خدا ما را به تفکر و تدبر در آیات دعوت کرده
بعضی از آیاتی که به خلقت انسان اشاره میکند
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ [السجدة : 7] کسی که خلقت هر چیزی را نیکو کرد و خلقت انسان را از گل آغاز کرد﴿۷ 
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ [المؤمنون : 12] و البته ما انسان را از چکیده ای از گل خلق کردیم  ﴿۱۲
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 26] و قطعاً ما انسان را از مخلوطی از گل سیاه گندیده خلق کردیم﴿۲۶
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ [الرحمن : 14]  انسان را از گل کوزه گری مانند سفال خلق کرد ﴿۱۴
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ [الأنبياء : 37] انسان از شتاب خلق شده بزودی آیاتم را به شما نشان خواهم داد پس عجله نکنید ﴿۳۷
خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ [النحل : 4]  انسان را از نطفه ای خلق کرد و آن هنگام  او در خصومتی آشکار (با خدا) است  ﴿۴
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعاً بَصِيراً [الإنسان : 2]
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ [الطارق : 5] خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ [الطارق : 6] و انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده است﴿۵ (انسان) از آبی که با فشار میریزد خلق شده است ﴿۶
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ [العلق : 2] انسان را از (جنین) آویخته ای خلق کرد ﴿۲ 
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ [الأعراف : 11]  و البته شما را خلق کردیم   سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود﴿١۱
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ [الأنعام : 2] او کسیست که شما را از گِل خلق کرد پس از آن مهلتی را گذراند و مهلت اسم گذاری شده نزد اوست و شما شک کننده گان هستید﴿۲
 قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ [صـ : 76] (ابلیس) گفت که من از او بهتر هستم من را از آتش خلق کرده ای و او را از گل خلق کرده ای
برخی از آیات که به بشر اشاره می کنند
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ [الروم : 20]  و از آیات خداست که شما را از دل خاک خلق کرد و آنگاه شما بشری هستید که منتشر میشوید ﴿۲۰
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيراً [الفرقان : 54] و او کسی است که از آب بشری را خلق کرد و خویشاوندان و نزدیکانی برای او قرار داد و پروردگارت توانا بوده است ﴿۵۴
إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِن طِينٍ [صـ : 71]وقتی که خدا به ملائکه گفت که من خلق کننده ی بشری از گِل هستم

برخی از آیات که به آدم اشاره میکند
وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ [البقرة : 31] وهمه اسمها را به آدم یاد داد سپس آنها را به ملائکه عرضه کرد و گفت : من را به اسامی اینها خبر دهید اگر راست میگویید ﴿۳۱ 
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [البقرة : 34] و هنگامیکه به ملائکه کفتیم برای آدم سجده کنید پس سجده کردند مگر ابلیس که سر پیچید و بزرگی جست و از کافران بود ﴿۳۴ 
وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ [البقرة : 35]  و گفتیم ای آدم ساکن شو تو و زوجت در باغ و دو نفری بخورید از  آن گوارا هر کجا مایل بودید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران میشوید ﴿۳۵ 
فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [البقرة : 37]  و آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد سپس بر او برگشت  که او توبه پذیر مهربان است ﴿۳۷ 
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ [الأعراف : 11]  و البته شما را خلق کردیم   سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود﴿١۱
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ [الأعراف : 12]  (خدا) گفت : چه چیزی مانع تو شد که وقتی به تو دستور دادم سجده نکردی ؟ (ابلیس) گفت : من از او بهترم من را از آتش خلق کردی و او را از گل آفریدی ﴿١۲ 
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلاً [الكهف : 50] و آنگاه که به ملائکه گفتیم که به آدم سجده کنید و سجده کردند غیر از ابلیس که از جن بود و از دستور پروردگارش نافرمانی کرد آیا او و فرزندانش را بعنوان اولیاء خود غیر از من برمی گزینید؟ در حالیکه آنها دشمنی برای شما هستند چه بد است برای ستمگران تبدیل کردن (عوض کردن شیطان و فرزندانش بجای خدا﴿۵۰ 
وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً [طه : 115]وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى [طه : 116] فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى [طه : 117] إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى [طه : 118] وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَى [طه : 119] فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى [طه : 120] فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى [طه : 121] و البته از قبل بسوی آدم عهد کردیم و فراموش کرد و او را ثابت قدم نیافتیم  ﴿۱۱۵و آن هنگام به ملائکه گفتیم که برای آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که سرپیچی کرد   ﴿۱۱۶ و گفتیم ای آ دم این دشمنی برای تو و همسرت است پس شما دونفر را از باغی که در  آن هستید بیرون نکند که بد بخت میشوید ﴿۱۱۷
 
البته برایت در آن طوری فراهم شده که نه گرسنه شوی و نه لخت و برهنه بمانی ﴿١١٨﴾ و در ان تشنه نمیشوی و تابش خورشید به تو آسیبی نمیرساند  ﴿۱۱۹ و شیطان او را وسوسه کرد گفت : ای آدم آیا می خواهی که تو را به درخت جاودانگی و دارایی بی پایان راهنمایی کنم ؟  ﴿۱۲۰و دوتایی از آن (درخت) خوردند و (پس از نافرمانی خدا) بدیهای کارشان بر آندو آشکار شد شروع کردند به وصله کردن بر خودشان از برگ باغ ( که خود را مخفی کنند) و آدم از فرمان پروردگارش نا فرمانی کرد و سرگردان شد  ﴿۱۲۱

ناتمام 

ادامه مطلب خلقت انسان از دیدگاه قرآن در لینک زیر          
http://soalatequrani.blogspot.nl/2013/11/blog-post_35.html

۳ نظر:

ناشناس گفت...

نظرم بد نيست تبادل نظر كنيم آيا خداوند لايزال محدود به زمان است پس نميتوان بخاطر آنجكچه فرشتگان در باب خطاكاري بشر بيان ميكنند استنادي بر وجود انسان آورد

ناشناس گفت...

بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان عزیز سلام مطلبی با عنوان:
روح و نفس چیست و ماهیت آن ها چگونه است .
در یکی از صفحات فیس بوک دیدم و برآن شدم تا نظر خود را در این باره بنویسم.
از شما ممنون هستم نظرات و اطلاعات خود را در این زمینه هرچند کوتاه در اختیار من بگذارید.
بنظر من انسان از سه بخش تشکیل شده:
1-نفس 2- کالبد 3- جان :
نفس: گوهروجودی و حقیقی انسان است.
کالبد: شکل ظاهری انسان در عالم خاکی (دنیا) برای تماس و مراوده با دیگرموجودات و انجام دستورات و امورات نفس در عالم خاکی است.
جان: نیروی محرکه کالبد و جسم خاکی انسان است.
حیوان ها و دیگر موجودات خاکی فقط کالبد و جان دارند و از نفس در آنها خبری نیست و هرکدام پس از مدتی معین جان و نیروی محرّکه (هرچند بسیار کند باشد) خود را از دست میدهند که بعضی هاشان قابل درک و رؤیت و بعضی ها قابل مشاهده نیستند
پس آن زمان که می گوییم فلانی از دنیا رفت یعنی قوّه محرّکه کالبدش به اتمام رسید و کالبد از حرکت ایستاد و تماس با نفس قطع شد و دیگر در این دنیا نیست. درست مانند عروسک کنترلی که باطری اش خالی از شارژ باشد هرچه کنترلش را بالا و پایین می کنیم کاری انجام نمی دهد
کالبد وسیله ای است برای انجام دستورات نفس که تمام فرمان های نفس از خیر و شر و باورها و تردیدها و... را بخوبی انجام داده و در صورت ظاهر خود نشان می دهد به طوری که با نفس هیچ تفاوتی ندارد. این که به کالبد میگوییم انسان یا فلانکس چون اعمال و رفتارش دقیقا اعمال و رفتار نفس است.
خداوند در هر عالم و دوره ای (عالم قبر، عالم زر، عالم قیامت و...) کالبدی به تناسب آن مرحله در اختیار نفس قرار می دهد تا به تناسب آن مکان بتواند اموراتش را بگذراند.
اینکه میفرماید در بهشت متنعم و در عذاب جهنم میسوزی و از بین نمی روی کالبدی را در اختیار نفس میگذارند که صدمات و آلام آتش را به نفس منتقل و خود از بین نمی رود و نفس لذت و عذاب را حس می کند چون در این عالم اگر خوشی یا نا خوشی بر کالبد رسد نفس متاثر میگردد و باز تألمات نفس بر کالبد تاثیر گذار است
از این جهت به نظر میرسد که نفوس انسانی برای تماس و دیدار یکدیگر نیازمند کالبد خاص مکان هستند و بدون آن نمی توانند بایکدیگر ملاقاتی داشته یاشند
خداوند تبارک و تعالی بدن و کالبد انسان را طوری آفریده که تا قوه محرّکه در او باقی است دستورات نفس را به خوبی انجام دهد درست مانند یک عروسک کنترلی که کنترل کننده نفس انسان و اجرا کننده عروسک و قوه محرّکه نیروی باتری است پس هرچه عروسک کند دراصل کاری است که کنترل کننده می خواسته انجام دهد و عروسک هیچ اختیاری از خود ندارد پس همه ی نگاه ها به سوی نفس است و طول عمر میزان شارژ باطری است که نفس می تواند با انجام کارهایی بر قوه و زمان انرژی دهی آن افزوده یا از آن بکاهد و این که فرمود لکلّ شیي اَجلّ برای آن است که هر باطری را به دفعات و میزان خاصی می توان شارژ نمود و پس از مدتی به کلی از بین می رود که اجل حتم است و اجل دیگر اجل معلّق می باشد که در اثر استفاده نادرست نفس ارتباطات بین کالبد و باطری از بین میرود مانند تصادفات و بیماری ها و نا ملایمات روحی.
اینکه خداوند می فرماید ما انسان را از خاک آفریدیم چون انسان به دید دنیایی همان کالبد خاکی است که از عناصرمادّی در خاک آفریده شده.
و اینکه می فرماید انسان در عالم دیگر جاویدان است چون فرمود: و نفخت من روحی! از روح و زندگانی و ابدیّت خودش به انسان تفویض کرد و چون خداوند جاویدان و همیشگی است پس نفس انسان هم دایمی است و باید نتیجه و تقاص اعمالش را ببیند.
والسّلام

karim eslami گفت...

سلام ميتوانيد از مطلبي كه در همين وبلاك تحت عنوان روح و نفس و ماهيت آنها چيست و چگونه است استفاده كنيد http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post.html